Nova funció "Content-Aware" de la suite CS5 de Photoshop. La polèmica està servida!

YouTube Preview ImageQuant molts profesionals encara funcionem amb la versió CS3, el pròxim 12 d’abril la casa Adobe presentarà la nova suite CS5 de Photoshop. Entre moltes altres novetats n’hi ha una que està generant polèmica per la finalitat que té. Es diu “Aware-Content” (algo així com fer fora el contingut) i elimina elements molestos de forma automàtica sense alterar la imatge. El vídeo ho explica tot. Davant d’aquesta funció alguns profesionals del mon de la fotografia han opinat. Veiem que diuen. Vincent Laforet: Em sembla absolutament fascinant. Aquesta és una d’aquelles eines que definitivament reunirà una resposta d’amor / odi  de la comunitat de fotògrafs.  Bob Carey és President de l’Associació Nacional de Fotògrafs de Premsa (NPPA): L’addició de la funció “Content-Aware” per a la pròxima CS5 de Photoshop és un malson potencial per l’ètica dels reporters gràfics, editors de fotografia, i els compradors de fotos. Mike Davis, Editor d’imatges a “Large” i assessor fotogràfic: és irònic que Adobe generi una eina de manipulació fotogràfica per fer molt més fàcil la feina al mateix temps que els concursos de fotoperiodisme s’estan mirant molt les imatges amb lupa per possibles manipulacions que els fotògrafs fan. James Estrin, fotògraf en plantilla del NY Times: el problema no és l’eficàcia de la funció “Content-Aware”. El problema son alguns els reporters gràfics.  El Photoshopping ja és un fet i veiem cada cop més imatges molt tècniques però que no tenen res a dir. La meva opinió coincideix amb James Estrin. No depèn de la funció si no del fotògraf i malauradament n’hi han molts que no s’estimen la fotografia. Hi ha una cosa que no es pot manipular que és el concepe i la idea fotogràfica. Veurem que passarà. I voslatres, que en penseu? Deixeu un comentari. VIA/PST.

4 Comments
  1. Jo crec que depen de la conciencia del fotògraf i del mitjà que accepta aquest tipus de manipulació. Ja ho se que avui dia es molt mes facil cambiar fotos peró sempre s’ha fet o desde una perspectiva de molt coneixament tecnic o d’una forma xapussera com les fotos d’en Stalin o les d’en Franco. Fins i tot la foto de la conquesta del Reichstag en el 1945 d’en Yevgeny Khaldei esta completament retocada: la bandera soviética no es la que surt en la foto original i un dels soldats portava dos rellotges dels saquejos de les tropes ruses i en Yevgeny Khaldei va treure una per que no quedessin malament les tropes del Stalin!!

  2. Des del meu punt de vista crec que -com bé diu en Robin- la manipulació sempre ha existit i crec que sempre existirà, doncs en definitiva com en tot negoci fer trampes per aconseguir un producte millor no és la novetat. El problema és que abans la fotografia era cosa de quatre i ara és cosa de tots. Tothom fa fotos i per una senzilla regla de tres si abans hi havia un fotògraf trampós ara ni ha milers que es passen l’ètica fotogràfica per allà on l’esquena perd el seu nom. Jo estic a favor d’un retoc mesurat de llums i contrastos, per igualar una qualitat que els sensors digitals encara no han aconseguit, i sempre sense falsejar desmesuradament la realitat. Però el que aquesta eina proposa i fa és inventar-se la realitat, esborrant el que sobra i afegint el que falta. Aquesta eina no afavoreix als fotògrafs, afavoreix als tramposos. I això no m’agrada.

  3. Jo la trobo sensacional…. una bona eina, sense cap mena de dubte… una cosa és que estalviï temps a l’hora de processar les imatges: netejar, etc. on a nivell professional les fotos han de ser “el millor possibles” i treure petites imperfeccions d’una foto per fer-la millor no representa cap barbaritat (recordo que ja es feien coses en analògic i ara es consideren obres d’art). Un altre tema és fer trampes on no s’en poden fer… això ja depèn de la bona fè de cadascú…

  4. Vull afegir una cosa: hem de destinguir entre una foto que la seva finalitat es una expresió artística en que estic d’acord que tot si val i aixó sempre s’ha vist en la fotogarfia desde els seus inicis fins avui i desde creadors de vanguardia fins a nostalgics que volen emular el passat. Peró en quant el treball del fotoperiodista hi ha uns limits perque la finalitat de la seva feina es només transmetre una realitat desde el seu punt de vista, estiguis o no estiguis d’acord amb ella. Peró el que no pots fer es transformar aquesta realitat artificialment canviant la foto. No m’estic referint al canvi de contrastos, neteja, nivells, mes fosc o menys, saturació o canvi de color a B&N etc. M’estic referint el canvi de un subjecta i el seu entorn amb seva eliminació, canvi de posició entre persones, treure i posar, eliminar etc. Desenes de fotoperiodistes de U.S.A. i algun d’aqui a Espanya ja els han fotut al carrer de les seves empreses per fer aixó.
    Es sert es que en el moment de fer la foto ja has comensat a elininar i descriminar al canviar d’angle o de objectiu. I com diu en Bernat depén de la bona fe de casdascú

Leave a Reply

*