Instagram, Hipstomatic, Holga, Lomo… retro o l’art de les fotos no perfectes?


Instagram és una de les xarxes socials més populars del món, consisteix en donar un toc “retro” o “vintage” a les teves fotos fetes amb el mòbil i pujar-les a la xarxa per a que tothom les vegi i opini. Una foto realment mediocre pot semblar una foto molt “artística” i personal un cop passada per l’Instagram. L’unic inconvenient és que no es pot guardar excepte si te l’envies per correu i per força s’ha de penjar a la xarxa. Hipstomàtic et permet aplicar més filtres i guardar-la per a tu sense la necessitat de compartir a una xarxa.
A part de les aplicacions per a mòbils, estan tornant a augmentar les vendes de càmeres anteriorment considerades com “mal fabricades” i que ara son fruit de autèntics fanàtics fotogràfics. Lomo o Holga son dos dels exemples. N’hi han de tot tipus i fins i tot botigues especialitzades i el fet que s’hagi de disparar amb carret no frena la passió per aquestes càmeres.
És una moda retro? Hi ha una passió per el vintage o es que agrada l’efecte de foto mal feta o distorsionada. Ens trobem en una paradoxa ja que els avenços en tecnologia ens donen la possibilitat de fer fotografies quasi perfectes i en canvi ens agraden les fotografies que semblin mal fetes. Per exemple en el món de la moda veiem moltes fotos a contrallum i mal il·luminades de forma premeditada i a més, no és fàcil fer una foto mal feta. Tot un conjunt de paradoxes. D’aquí poc Instagram tindrà la seva pròpia càmera analògica que mitjançant un sistema d’impressió “in situ” (com Polaroid) podrà tenir la còpia a l’instant. [Rectificació: La càmera d’Instagram com a dispositiu autònom d’un mòbil només és un prototip. Gràcies Gerard!.]. Tindrà èxit? No ho sabem però sigui com sigui l’art de fer les fotos que semblin mal fetes o retro seguirà aixecant passions. Mentrestant la tecnologia anirà mirant de buscar la perfecció en els seus productes.

Foto del post feta a través del software Snapseed en quatre passos bàsics. FOTO/TONI VILCHES.

2 Comments
  1. Només un apunt, Toni. La càmera d’Instagram com a dispositiu autònom d’un mòbil només és un prototip.

    I pel que fa a les paradoxes que comentes, doncs son part d’aquests temps hipermoderns, on la “fredor” del digital, la perfecció tècnica, més allà del mèrit tecnològic, no ens comunica ni transmet tant com una estètica més casolana i “càlida”. Al final es tracta d’emocions i d’històries.. i aquí, la nostàlgia i la humanitat de les “lomos”, tenen la batalla guanyada ;)

Leave a Reply

*