Com modificar el color de la llum a través de filtres

El món de la fotografia és molt ambigu. Si l’essència de capturar la llum és molt bàsica, tota la resta de la fotografia pot ser molt complexa. La llum i les seves característiques en tenen la culpa. Si mirem des del punt de vista dels humans, sempre tenim la llum i el color perfecte, però des del punt de vista d’una càmera de fotografiar la llum i el seu color tenen moltes variants. Des de la diferència d’exposició entre llums i ombres, el que anomenaríem “rang dinàmic“, fins a la diferència de color de la llum en cada escena, el que anomenaríem “temperatura de color“.

Però tot té solució en aquest món tan extens de la fotografia i per solucionar diferències de llum i dominants de color existeixen els filtres de color. L’habilitat en el seu ús pot millorar considerablement una imatge o donar-li un punt artístic interessant. No hem de deixar de parlar dels filtres de densitat neutra que ja hem esmentat en alguna entrada anterior.
Els filtres avui en dia han perdut la rellevància que tenien en l’era analògica quan un s’havia de corregir les dominants de color mitjançant una combinació adequada. No entrarem en detalls però per exemple, si fotografiàvem una escena on la llum de fluorescent predominava, un filtre de color magenta davant de l’objectiu corregia aquesta tonalitat verdosa que dona el fluorescent. Avui en dia, corregir la llum verda del fluorescent és tan fàcil com ubicar el balanç de blancs de la mateixa càmera en el mode fluorescent i la correcció serà instantània.

Admeto que quant a filtres no sóc un gran usuari. Això ho deixo més a fotògrafs de paisatge. El que si que m’agrada fer servir són els filtres que modifiquen la llum del flaix de la càmera (per defecte aquesta és una llum neutra blanca). S’anomenen més aviat gels i és aquí on us recomano que els feu servir. Així doncs, si estem en una escena càlida i la llum blanca del flaix trenca l’atmosfera, un gel de color càlid (per exemple de color taronja) ambientarà l’escena molt millor.

Jo faig servir molt els gels càlids ataronjats però també a vegades els de color que donen un vessant molt interessant. Tan sols heu de veure com els fan servir els de National Geographic en els seus retrats d’estudi o inspirar-vos en les imatges de Joe McNally.

La meva recomanació és portar un “kit bàsic” a la bossa de fotos. Una varietat de càlids i una varietat de colors, especialment de magenta i verd per corregir llum de fluorescent i tungstè sense que la llum ambient varii (això ja és per usuaris avançats ;)).

Hi han moltes marques al mercat de filtres i gels però jo aposto per Lee. Són un pèl cars però sempre podeu demanar una mostra dels filtres més corrents. La mida de les mostres encaixa perfectament amb el mida del capçal del nostre flaix de càmera! El preu, uns 10 o 20€ més o menys.

A què espereu a sortir al carrer i començar a filtrar la llum? Us deixo amb algunes fotos on he fet servir aquests gels i al final un vídeo de Lee on ens mostren com fabriquen els seus filtres.

gels de color davant del flaix de cˆmera en la fotografia. gels de color davant del flaix de cˆmera en la fotografia. gels de color davant del flaix de cˆmera en la fotografia.
YouTube Preview Image

2 Comments
  1. Gracias, es justo lo que estaba buscando. Estaría bien algún que otro artículo de la misma temática de iluminación con flash.

  2. Lo estudiaré. Gracias Sergio por tu fidelidad!

Leave a Reply

*