De Hugo Chavez i la portada de El Pais: parem el carro i reflexionem una mica…

nott_nott

Fa pocs dies el diari El Pais va publicar una fotografia falsa on podíem observar com Hugo Chávez, president de Veneçuela, estava siguen intervingut del llarg càncer que pateix. La fotografia no era res més que una captura d’un vídeo que feia mesos corria per la xarxa on mostrava la intubació d’un pacient en una intervenció.

La història va portar cua ja que hores després d’haver-se publicada a llatinoamerica i Espanya, la portada i tot el diari va haver de ser retirat per donar una informació falsa.

Aquest fet va motivar una disculpa del diari i una explicació en forma d’article entonat un “mea culpa” d’aquells que es converteixen en “sua culpa”. Ja m’enteneu.

A grans trets així va anar la història:

Una agencia que subministra fotografies de societat i noticies al diari anomenada Gtres Online va mirar de vendre la primícia de la foto en exclusiva a un diari nacional. El primer diari al que va ser oferta, El Mundo, la va descartar per el seu cost elevat (30.000€) però el segon diari nacional, El Pais, la va comprar per 15.000€. El Pais va “verificar” la font que segons Gtres Online era d’una “familiar de una infermera que està tractant a Hugo Chávez a Cuba”. La foto va ser enviada per Whattsapp!

Amb això devia ser suficient ja que després de moltes trucades entre directors i caps de redacció, etc. la foto va ser acceptada, es va informar al corresponsal a Caracas que es preparés per un “boom informatiu” i que no li podien dir en que consistia ja que tenien por de les filtracions telefòniques. Error ja que el redactor ja coneixia la falsedat de la foto ja que a llationoamerica aquest vídeo que conté la captura ja s’havia vist, i molt.

La foto tira endavant amb caràcter de exclusiva i a les tantes de la matinada la veu del poble (Twitter) va col·lapsar la xarxa amb missatges de que la foto era falsa. Un exemple clar de que al poble no se’l pot enganyar.

La retirada del diari ha costat al rotatiu 250.000€ més un allau de crítiques des de les altes esferes polítiques (aka Cristina F. Kirchner per exemple) fins al fidel lector del diari de tota la vida que ja comença a perdre la confiança en aquest diari.

Però parlem de 250.000€ + 15.000€ (imagino que els 15.000€ els hauran recuperat). Una despesa de diners en un moment delicat on el diari El Pais ha fet un ERE fent fora gran número de treballadors en plantilla inclosos fotògrafs que han deixat la pell qüasi literalment per aquest rotatiu dia rere dia.

Independentment de la veracitat de la fotografia, el debat també està en la imatge en si. Per un moment imaginem-nos que és certa; és rellevant aquesta fotografia? Molts consideren que no i molts que si ja que documenta l’estat d’un president que ha estat reelegit tot i saber que no esta en les seves facultats físiques de fer-ho.

És publicable o informativa una fotografia d’un pacient, sigui qui sigui, en l’estat que ens mostra la imatge?

El debat està obert i ens fa reflexionar sobre el periodisme d’avui en dia que decep constantment. Estem perdent el periodisme de qualitat i la gent ja no sap on trobar fonts fiables per mantenir-se informat.

Com deia aquell; “malos tiempos para la lírica…”.

Leave a Reply

*