Carlos Saura, fotògraf

En el mon del cinema ens estem acostumant a veure actors i directors que mostren la seva passió per la fotografia, per exemple Jef Bridges i les seves panoràmiques. El conegut director de cinema, Carlos Saura (Osca, 1932) havia sigut fotògraf abans que cineasta. El director de pel·lícules mítiques com “Ay, Carmela!”, “Deprisa, deprisa” o “El Dorado” (molt recomanables), s’havia interessat en la fotografia ben aviat i tot i dedicar tota la vida al cinema ha viscut tota la vida amb una càmera de fotos penjada al coll per fotografiar tot el que veia. Al documental sobre el director, “Retrato de Carlos Saura” de 2004, ens mostra una persona que va voler filmar sempre el que creia tot i la censura. Actors i actrius que treballaven a les seves pel·lícules comenten la dèria de Saura per fotografiar escenes quotidianes dels actors i de la gent del rodatge. Però l’autèntic treball fotogràfic de Saura va ser plasmar tota l’espanya dels anys 50 i 60 en un projecte fotogràfic que el va portar a recórrer desenes de poblacions amb el cotxe. Tal com havia fet Eugene Smith molts anys abans, Saura mostra la realitat espanyola d’aquells temps amb imatges de la gent sense tenir en compte les seves condicions socials. Un projecte que anys després veuria la llum en una exposició; “Carlos Saura. Años de Juventud (1949-1962)”. L’inici del documental “Retrato de Carlos Saura” comença amb Saura mostrant tota la seva col·lecció de càmeres que te al seu despatx. Tan sols aquesta imatge denota la seva passió per la fotografia.

Leave a Reply

*